יצירה תורנית חופשית

כמה חרדים זכו בפרס נובל? כמה חרדים הפכו לסופרים בין לאומיים? מדוע איננו זוכים לקדש שם שמים בתחום היצירה התרבותית?

כמה חרדים זכו בפרס נובל? כמה חרדים הפכו לסופרים בין לאומיים? מדוע איננו זוכים לקדש שם שמים בתחום היצירה התרבותית?

מי מאיתנו, אלו שבעשור השלישי בחייהם לפחות, לא נתקל במכות בחיידר או בעוד מעשים לא ראויים. והנה אימצנו נורמות משופרות יותר ומלמדים כבר מאמינים שהכאת תלמידים חלשים מהם היא לא הדרך הראויה. וזאת לאחר שהציבור הפנים השפעות מערביות בתחום. ובכך נמנע סבל מיותר מילדים רבים.

וכמו שכאן אימצנו רעיונות "מערביים" חדשים ובכך שיפרנו את החינוך התורני, מי יודע כמה רעיונות הולכים אצלנו לטמיון רק כי אין לנו עיתונות וחשיבה עצמאית בחברה החרדית.

מתייונים או מתנוונים

הכיצד שעלינו נאמר שאנו עם הספר – ומי כמו החברה החרדית אשר שקועה בלימוד התורה במסירות נפש רבה מתוך ספרים רבים, יום יום, ועדיין לא הצלחנו להגיע לפרסום עולמי בתחום היצירה הכתובה.

ונשאלת השאלה האם אנו מחויבים לבחור בין התייונות להתנוונות?

בנוסף, אנו החרדים החשופים לעולם המודרני ורגילים להיחשף לעיתונות ולסיפרות שהיא מחוץ למגזר שלנו כשיש כאלו שבתחומי חופש המחשבה החופשית נחשפים בעיקר להגות ורעיונות שכותבים חוץ מגזריים כתבו.

וכי מדוע יגרע חלקנו ואנו לא נוכל לקדם קול תרבותי שלנו שיאיר כאבוקה למרחקים. אור לנו ואור לגוים.

מדוע אנו הרוצים לצרוך רעיונות חופשיים צריכים להתקשות למצוא זאת אצלנו וזקוקים לרעות בשדות זרים?

מסכה חילונית לזהות חרדית

אדם הרועה יותר מידי בשדות זרים יכול חלילה לאמץ לעצמו זהות דואלית של מסכה חילונית לזהות חרדית. אדם כזה יכול לשאוף להיות חלק מתרבות חיצונית לו כשמבחינת מצוות הוא עדיין נשאר דתי. אולם הוא אינו מכבד את הנורמות הנהוגות אצלו בקהילה החרדית בגלל חוסר הכבוד להגות של המגזר מחוץ למגזר שלנו.

מרחב כתיבה חופשי ותורני

לפיכך חשוב לקדם חשיבה חרדית כוללנית חופשית לכל תחומי החיים. העניין ישפיע לקידום חידושים, למניעת ניוון ושחיתות לשמירה על צעירי הצאן שלא יתקלקלו ולקידום חברה מוערכת יותר ולקידוש שם שמיים.

דבר זה ניתן לקדם על ידי מרחב כתיבה חופשי שיאפשר יצירה מתוך העולם התורני שלנו.

כמו כן, האדם נברא על ידי הקב"ה חופשי במחשבתו. ובחברה שבה מדכאים מסיבות שונות חשיבה עצמאית פומבית, ניתן לחוש דיכאון שהרי האדם חש לו בודד בעולמו כשאינו יכול לתת דרור למחשבותיו ואז יש מעטים הנטושים את צור מחצבתם ויש שמתרגלים לחנוק את עצמם והופכים פסיביים. ועל כן שומה עלינו לקדם יצירה תרבותית.

הקב"ה איפשר את היצירה האנושית כדרך להועיל לאדם ולעולם ויהי רצון שנקדם את היצירה החרדית הכתובה ונחדש ימינו כקדם.

7 מחשבות על “יצירה תורנית חופשית”

  1. רוב היצירה היהודית הפרוזאית שכתה לפרס נובל היא אמנם לא מה"חרדים" אך נטועה עמוק במסורת דתית. גם עגנון וגם בשביס-זינגר הם אנשים שהעלו סוגיות רוחניות מן הדרגה העליונה הפואמט פרוזאי ספרותי,
    וזאת עוד לפני שהגענו לזוכי פרס נוסל אדוקים בתחומי המדע והפיזיקה.
    חרדים פרופר אחוזים מדי מציפורני שליטיהם הפוליטיים. גם נסיונות יצירתיים מוחנקים, וחייבים לצאת מהמחנה כדי להגיע לחשיפה כלשהי.

    הגב
  2. רון ינאי, נשמע ששנינו מסכימים לגבי היצירה בתוך המחנה שהיא לא אור לגויים. ונשאלת השאלה מדוע. אני מניח שזה בגלל שאין חופש ביטוי. בהצלחה.

    הגב
  3. כל כך הרבה שטויות הפוסט אחד.
    פרס נובל זה הברומטר לספרות תורנית?
    הברומטר לספרות תורנית זה לוויה של מיליון אנשים ונשים וטף, לאדם זקן בן 95.
    הברומטר לספרות תורנית היא כמה אנשים לומדים את זה (ולא רק קוראים ולפח).
    הברומטר לספרות תורנית זה בכמה בתי כנסיות ובתי מדרשות הוא עומדים בגאווה ומשומשים מרוב שימוש.
    הברומטר לספרות תורנית היא כמה דורות הספר שימש מיליונים וישמש בעתיד למיליונים.

    לגבי יצירות: יש מישהו או חברה כלשהי או מדינה, שעשתה משהו שדומה לאוצר החכמה שכל אדם מחזיק בספריה שלו מעל 100 אלף ספרים? אם יש דבר כזה פרס נובל לנבלים, לא מגיע פרס נובל לארז סלע הממציא של האוצר?
    https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%90%D7%A8%D7%96_%D7%A1%D7%9C%D7%A2

    פרויקטים כמו שוטונשטיין על תלמוד הבבלי והירושלמי
    רש"י כפשוטו עוד ועוד שאין בית כנסת בעולם שהיא לא נמצאת. אין בית ספר שלא לומדים מהחומש הזה.

    בקיצור מי שכתב את הפוסט כנראה אין לו מושג ירוק לא בציבור המערבי וק"ו אין לו מושג ירוק בציבוריות החרדית.
    לגבי מכות בבית ספר: גם בזה אין לו מושג ירוק. אם היו מכות בחיידרים, זה כי למדו את זה אצל המערב הרי המערב ידוע בחינוך הנוקשה. אבל לרוב אין חיה כזה מכות בתרבות היהודים במיוחד מכות לבוגרים ומבוגרים שקיים בכל התרבויות המערביות = המשטרה עם מקלות.
    העמים הנאורים שכל כולה זה שוטר עם רובה = תרבות כפייתית, לא יכולה ללמד יהודים שלא מחזיקים שוטרים עם רובים ומקלות.
    לגבי חופש מחשבה במערב: גם בזה כותב הפושט מדומיין עד טירוף.
    המערב לא חידש כלום מאז נמרוד = זה שהמציא את בני המשטרים הפנאטים. כל בני המערב הם שטאנץ אחת. אייך אפשר מיליארדי אנשים עם אותו שטאנץ?! בכל תחום, אם זה בספרות ואם זה במוזיקה ואם זה בקולנוע ואם זה בתקשורת ובמדיה ובמחשקים ובשיטות הכלכליות ובפוליטיקה ובסוגי המשטרים. אייך זה אפשרי?! אלא אם הם כולם רובוטים פנאטים נטולי חופש חשיבה ונטול חופש פעולה!!
    מה שאין כן החרדיות מורכבת ממאות גוונים שונים = חופש פעולה וחופש חשיבה וחופש יצירה.

    לסיום:
    התרבות היחידי בעולם שעוד ספרים זה דבר שמשגשג ומשגשג בעולם המודרני, זה החרדים. אבל מה הטעם לדון עם מישהו שמדבר מהבטן בלי להכיר את העובדות.
    אני אדם שצרכתי הרבה ספרות של המערב, ואת הספרים הגדולים מהתרבות המערבית אפי' אי אפשר להשיג בחנויות.
    כמה זמן לקח לי להשיג את הקפיטל?! רוב בעלי החנויות לא הכירו את הספר.
    ספרי חנה ארנדט למשל. לא היה בנמצא. תמיד לבסוף למדתי לקנות ספרים ברשת מאנשים פרטיים כי אין אתם בחנויות.
    ספרי ג'ון לוק ורוב ספרי ההגות והפילוסופיה המערבית. רק ביד שניה אפשר בקושי להשיג אותם.
    ואין איש המערב אחד לנשמה שעשה אוצר החכמה לספרות המערבית ככה שאם אני רוצה ללמוד, כל ספר מערבי היא לא בהישג יד.

    לסיום עוד נקודה חשובה שתסביר את ההבדל בין המערב ליהודים החרדים.
    במערב אם אין למדינה אינטרס לשמר ספר כלשהו (כמו הקפיטל וספרי חנה ארנדט בישראל), אז פשוט הספר נכחד בהמשך הדורות. כי ההמון לא מעביר ספרים לילדים שלהם, זה תמיד עניין של המדינה.
    ביהדות, כל הספרות נשמרת ולא על ידי מדינה עם אינטרסים, אלא על ידי ההמון העם שמעביר ומהדיר תמיד את הספרים לדורי דורות.

    הגב
    • אויש מר מקסמן שליטא.
      עייפת אותי מלהגיב אבל עצבנת מספיק כדי שאתעל מעט אנרגיה לכיוונך.
      היללת את תסיסת ההוצאות החדשות של מהדורות בבלי רשי ושאר ראשונים וכו וכו. אכן מרחיב את הנפש כל זאת. מכונים ומולים אברכים רבים שוקדים ממש ברגעים אלה על הוצאות וההדרות נוספות. אך לכל שאינו סומא חרש שוטה וקטן הרי יש כאן משהו שלא נחזה זה דורות. עיקר האנרגיה התורנית מתועלת ללעיסה חוזרת של התוכן הקיים. כל החידוש בעולם התורני מתבטא כיום רק בצורתה הגרפית של אותו הספר במהדורה העשרים שלו . גם על זה השבח והתודה והמחמאה במקומה. אך בל תטעה כי זו תעודת עשירות לעולם התורה !!! זו עניות !!! אין כל קול חדש בתוך השבעים פנים לתורה. הילוכה של המציאות וארחות עולם מייצר ללא הרף סןגיות בוערות חדשנות מפעימה , ואנו אנה אנו באים ? והלא מקובלנו כי דתירה כולא בה ! היכן בעלי ׳דעת תורה׳ שיחרגו מכווצ׳ נוסף בביצה שנולדה ביוט ? בה בשעה ש׳לידות׳ תרבותיות ומחשבתיות כל רגע רגע באים לעולם .
      אשר לטענתך להיעדר ה׳קפיטל׳ מהחנויות . הרי שזה מגוחך להוכיח מחנויות המנוהלות לפי אינטרס כלכלי שהחוק הראשון בשיווק גןרס כי החדש מוציא את הישן תחתיו ולו יהיה זה של גודמן מול אפלטון .. למבקשי דעת וחכמה הלא יש חנויות ויוזמות ספרותיות לרוב ייעודיות לכך. ואתה יודע מה עוד ? כן כן , ישנם חידושים רבים בתחומי התוכן חדשים לבקרים המיישנים את היצירות הישנות. היא הנותנת ! כנס נא לכל חנות ספרי קודש תמצא רק עוד שטיק גרפי לאותו הספר. ספר חדש ממש יהיה זה רק אוסף חבורות ומשלי מוסר חוזרים ונשנים פעם זה בחביתו ופעם ההוא בא בעגלתו. זהו ישראל אשר בך אתפאר ? זוהי תורה הרחבה מיני ים ? וארוכה מארץ מידה ?
      ואגב, מוזמן אתה לפריז עירי כיום ולהתפלאות על חנויות הספרים הרבים שבה ! על ספריות עצומות בכל פינה ! קוראים רבים מצויים בבתי הקפה ובמטרו אפילו ! יוקרת הספרים וסופרים עודנה ! אדוני , פספס גם את המיזמי תוכן העצומים שאוניברסיטאות מכונים וזתם בעלי יוזמה מפעילים . אומר אתה שמכיר אתה את הספרות המערבית , חבל שאינך מכיר את המשך תנועתה מערבה .. שדה התוכן גם כיום נזרע ונקצר מידי יום , מניב יבול יפה , מאדמה משובחת , מצמיחים ומלבלבלים לתפארת בה בשעה שספרי אור החיים מציע שוב ושוב ספרי בר מצווה ומגידים ורמים כולם אלה בושה לעם הספר !
      ספר המסורת של המלמד הרב חשין מעץ חיים היה בין החידושים האחרונים . אך מה לעשות שצריכים הלאה לעלות כיתה … שאר ספרי ה׳מחברים׳ שליטא מקומם כבוד אך בגניזה. יודו להשם על מנהג מכבד זה ששפר גורלם שספרם מיועד לקבורה של כבוד לפחות.
      אגב, יפשפש המתעניין עוד באותו הענין בפולמוס המרתק על תרומת התרבות היהודית וזוכי פרס נובל יהודים ( שרובם אגב זה אודות להשכלתם המערבית כך שמגוחך להתפאר בזה כהישג יהודי ) בין יובל נח הררי ותומר פרסיקו.
      בעוד שם רלוונטיות הויכוח הוא על יוצרים יהודים מפורסמים , מה תאמר הדא דתורת העבדקנים שנעבאך לא תורה ולא קמח בחלקם .. חסד אלוהים שזימן להם נדיבי וגבירים שמצאו כר נאה נוסף להתגדר בו . הנצחות וחלוקת מלגות ופרסים למחברי מערכות סוגיות ושטיקלאכים וחבורות … אל תקרי חבורה אלא ׳פצע חבורה׳ …

      הגב
      • סליחה דני היקר שלא ראיתי את התגובה שלך עד עכשיו ממש במקרה.
        בכל אופן הדיון בזמנו נמשך אצל האכסניה של גרשון מושקוביץ היקר ראה כאן בלינק https://wordpress.com/read/blogs/52505688/posts/4345#comment-1665

        ושם תראה את תגובתי שלדעתי עונה לטיעונים שלך כאן.
        חבל להתחיל דיון חדש כאן.
        בכל אופן אני לא השאיר אותך כאן בלי כלום. אני רק אומר כמה מילים.

        ניכר שאתה לא מבין את עומק העניין.
        בני אנוש מתחלקים לשנים
        1. בן משטר.
        2. בן חורין.
        1. בן משטר לא צריך ספרים ולא הגות ולא חינוך, כי יש גננת עם שוטר שדואג כבר להכול = ריבון אדם על אדם.
        הספרות של בן המשטר היא במקרה הטוב סיפורים שהוא אוהב לספר לעצמו. בדרך כלל הוא מתעצל לקרוא אפי' את הספרים האלה, ולכן המציאו לו קיצורי דרך שזה כמובן הסרטים והסדרות והמשחק בתיאטרון וכו' וכו'.
        אם כבר קיים ספרות והגות, זה יותר ספרות מהפכניות שמערער את שלטונו של האדם. לזה יש גורל דומה, שאו השלטון מצליח להשתיק את הספרות, או ההגות גוברת וקורה מהפכה חברתית עם הרבה דם, והנה קיבלנו את אותו עבדות אדם לאדם באצטלה שונה.
        בקיצור המערב לא חידש כלום מאז המצאת ריבון אדם על אדם על ידי נמרוד המקראי.

        ולכן שהמערב ייתן פרסים לספרות ולסופרים, זה כמו שחרדי ייתן פרסי נובל במדעים. אין למערב שום מושג ירוק מהי ספרות ובשביל מה צריך את זה. הרי הם בני משטר, וככאלה הם פשוט לא צריכים את זה, הרי הגננת הריבונית עם הרובה שביד השוטר, דואג להם.

        2. בן חורין
        בן חורין שאין לו גננת ריבונית עם שוטר. חייב לדעת מתוך עצמו, למה לכפות על הילד חיתול מיד שהוא נולד?! מה, שאר בעלי חיים כופים חיתול על הילדים שלהם?!
        אצל בן משטר אין כזה שאלה, כי אם לא יכפה חיתול על הילד. ההורה העליון ייקח ממנו את הילד. הרי לבן משטר אין אפי' ילדים, הרי הם שייכים לגננת הריבונית – לדברי גיל סיגל, פרופ‘ למשפטים בקרייה האקדמית אונו וחבר המועצה הלאומית לביואתיקה, ”להורים אין בעצם זכות על הילד. הילד אינו קניין שלהם“ הם קיבלו מהמדינה את הזכות למלא חובות כלפיו בשל החיבור הביולוגי.
        ובכן כמו כפיית החיתול, גם כלפי כפיית השפה, ההליכה על שני רגלים, היום והלילה, השובע והשנה, האוכל המבושל, סדר האכילה, הליבוש\בגדים. בקיצור כל מה שהורים כופים על הילד מול הקוף בג'ונגל, הבן חורין חייב לדעת ולהבין למה הוא עושה את זה לילד?! מה שאין כן בן המשטר לא חייב לדעת את זה, הוא מראש נולד רובוט והון אנושי למשטר.
        אותו דבר שאנו מגיעים להקנות לילד "אב ואם". זה לא טריוויאלי שיש לילד אבא ואימא שחייבים לו לנצח בגלל שיצרו אותו בכפיה בלי לשאול אותו קודם האם הוא רוצה להיוולד.
        כל בן חורין ובת חורין חייבים לדעת באיזה זכות מוסרית הם יוצרים ילד?! אפי' שההורים עשו דיל והתחייבו בהסכם חופשי (נישואין) לוותר על חופש האישי והמיני, ולהסתגר במסגרת חוקי המשפחה = כלא לכל החיים, לטובת הילד. זה לא מאפשר להם מוסרית ליצור את הילד בכפיה בלי לשאול אותו קודם.
        נמנו וגמרו שלא טוב לו שנברא משנברא – התווכחו ההוגים היהודיים לפני אלפי שנים, והכריעו ברוב מניין וחכמה, שלא טוב לו שנברא. אז אייך שני ההורים כופים על הילד להיוולד עם הידיעה שלא טוב לו שנברא?!
        בכדי שזה התאפשר מוסרית ליצור ילד, שני ההורים חייבים השכלה במוסר וערכים (לא השכלה כהון אנושי למשטר להיות עבד טוב למשטר), ובשביל זה הם צריכים ספרים הגות וכו' וכו'. זה לא רק נצרך בשביל השכלה, זה נצרך גם כתרגול עד שהאדם יפעל כטוב עם טבע שני על דרך הרגל נעשה טבע. הרי אין שוטר עם רובה שמשגיח אליו. ולכן הלימוד והספרות וההגות נצרכים גם כמחנך וכמעצב וגם כמעניק השכלה מוסרית וערכית. מכאן חובת הלימוד האישית לכל החיים.

        נכון שאם נמרוד המקראי והמצאת ריבון אדם על אדם, היה רק זמני. מספיק היה רק תורת אדם ותורת נח. אבל מאז נמרוד שהוא כופה ריבון אדם על אדם (שאגב לא התאפשר בלי שקיים כבר את תורה אדם ותורת נח. כלומר ריבון אדם על אדם אפשר אך ורק שיש כבר את המסורת של הבני חורין – ראה "חוקה וחירות" של האייק) הבני חורין מאותגרים. הרי הם צריכים לא להיות תלויים וכנועים לריבון. מכאן המצאת תורת אברהם אבינו כמו למשל ברית המילה. ברית מילה נצרך כל זמן שיש ריבון אדם על אדם.
        תורת משה נצרך אחרי שיעבוד האדם לכלכלה המצרית.
        תורת חז"ל נצרך אחרי שיעבוד האדם לאימפריות כמו יוון ורומי.
        תורת הראשונים מול הנצרות
        ותורת האחרונים מול המערב
        ותורת ההווה = החרדים, מול הריבון היהודי על היהודי שזה הגלות הכי קשה של היהודי.

        ואל תחשוב שזה תורות שרק באים לענות מול האתגרים של ריבון אדם של נמרוד שבכל דור. זה בעיקר התפתחות המוסר והערכים מדור לדור.
        לדוגמא בזמן רבי עקיבא, עוד בני החורין השתתפו במרד של בר כוכבא והפסידו 24 אלף תלמידי הישיבה למען הלאומניות המשיחית של בר כוכבא.
        מאז זה אלפי שנים הבני חורין לא אוחזים יותר בחרב. והנה היינו מוכנים לאתגר מול התקומה של הלאומניים מזרע היהודי קרי הציונים, שמקריבים את זרעם הרווקים והרווקות למולך ועוד בחינם = מדינה קפיטליסטית שאין בו אלא שכירי חרב. כלומר היהודי המערבי שהתפתה על ידי המערב להיות בן משטר קלסי ולהקים על עצמו ריבון אדם על אדם, מקריב כמו פנאט את זרעו למולך ועוד בחינם הרי המדינה שלו היא מדינה קפיטליסטית שלא מכירה במדינת לאום כפי שמסביר בטוב טעם אבי אבות הנאו ליברלים הרב הגאון ר' מילטון פרידמן: "בעיני בן חורין, המדינה היא אוסף של בני אדם ולא ישות שמעל ומעבר להם, הוא רואה את השלטון כאמצעי, כמכשיר, ולא כמי שמעניק חסדים, כאדון או כאל שיש להעריצו ולשרתו בצורה עיוורת. אין הוא מכיר בשאיפה לאומית כלשהי, אלא באשר היא ההסכמה בין השאיפות שלהגשמתן פועלים האזרחים כל אחד לחוד. אין הוא מכיר במטרה לאומית כלשהי, אלא באשר היא ההסכמה לגבי המטרות שלמענן נאבקים האזרחים כל אחד לחוד" (קפיטליזם וחירות – מילטון פרידמן).

        הקיצר דני היקר. האפשרות להפוך את היהודי הבן חורין לבן משטר פנאט, התאפשר אך ורק אחרי שהוא התעצל ללמוד ליבה יהודית. ולכן לא פלא שהוא לא רק בן משטר, אלא הוא בן משטר באופן ההזוי ביותר שמקריב את זרעו למולך במדינה קפיטליסטית. הוא רב עם הערבי בזמן שאין לו ולא לערבי כלום, הרי זאת מדינה קפיטליסטית שכנ"ל היא לא מדינת לאום.

        לסיום דני היקר
        לבן משטר יש גננת ריבונית עם שוטר ורובה, ולכן הוא לא צריך ספרים ולא חינוך אלא בשביל להיות הון אנושי לטייקונים.
        מה שאין כן בן חורין חייב ספרים גם בשביל חינוך והרגל וגם בשביל השכלה מוסרית. וגם בשביל התפתחות המוסר מדור לדור. והדגמתי לך את זה עם תלמיד רבי עקיבא שעוד החזיקו בחרב על קניינים ולאומניות, והיהודים זה אלפי שנים כבר לא אוחזים בחרב ואפי' הבלים שבע שבועות בכל שנה (ספירת העומר) שלא נחזור לאחוז בחרב. וכל זה בזכות הספרים החובה ללמוד כל החיים.

        עכשיו תאמר לי, מי יכול לתת פרסים לסופרים ולספרים, בני המשטרים?! לא ולא, הבני חורין נותנים את הפרסים כמו הלוויה של ר' חיים. וזה לא רק בלוויה, זה נצחיות ההוגה וההגותו.
        דוד המלך התפלל ואמר "אָג֣וּרָה בְ֭אָהָלְךָ עוֹלָמִ֑ים אֶֽחֱסֶ֨ה בְסֵ֖תֶר כְּנָפֶ֣יךָ סֶּֽלָה: (תהלים פרק סא ה). שואלים חז"ל "וכי עלתה על דעתו של דוד שיהא חי וקים לעולמים (?!) אלא כך אמר דוד לפני הקדוש ברוך הוא, רבונו של עולם אזכה שיהו דברי נאמרין בבתי כנסיות ובבתי מדרשות"

        בברכה
        max

        הגב

כתיבת תגובה

אולי יעניין אותך גם

אַל תִּתְפַּלְּאוּ

אַל תִּתְפַּלְּאוּ אִם יוֹם אֶחָד הִיא תִּקַּח אֶת כָּל הַפְּחָדִים כֻּלָּם וְתַשְׁלִיךְ אוֹתָם בְּפַרְצוּפְכֶם הַנִּדְהָמִים • הוקרא באירוע קומזיץ משוררים

עִם הַזְּמַן

כִּי עִם הַזְּמַן – הַיָּדַיִים נִשְׁבָּרוֹת, וְהַזְּכוּכִית
הַדַּקָּה הַסְּדוּקָה – נִשְׁאֶרֶת שְׁלֵמָה.

בית המדרש שלכן

לא הכרות, לא מתחים בין ערכים ולא עניינים אקטואליים – מנחם נאבת מזמין אתכן פשוט ללמוד גמרא

"תוציאי לוח שנה", דרש השבוי מוייטנאם

הרב ג'ף שוורץ הוא רב צבאי אמריקאי. ג'ודית היא אשה גויה המתגוררת ב"מוזיאון". מייקל הוא חייל צעיר שנפל לשבי אכזרי. דרכם נפגשה לרגע אחד בלתי אפשרי • סיפור לחנוכה

החבר מהמחלקה הכירורגית עם המספר על היד

"פון וואנט ביסטו"? שאל אותו מוריס בפעם הראשונה שהכירו במסדרון. מאז הפכו לחברים קרובים, אבל את סודו שמר באדיקות. רק אחרי שחזר מטיול בהונגריה, נחשף לסיפור ילדותו המצמרר

No data was found

אולי יעניין אותך גם

רוצים להיות מעודכנים?
הירשמו לניוזלטר שלנו