עיתונאי מחמד, זה שתדרוש הקצנה, לא יכפר על בעילת נידות

בצל הפגנות 'הפלג הירושלמי', גרשון מושקוביץ כועס על האנשים שמנסים לייפות את המציאות בפני החילונים, אך בעצם מכסים בכך על ערוותם, ומביאים לרידוד השיח

במקום העבודה שלי, מישהו השמיץ לא מזמן את הרבנים החרדים בעקבות חסימת כבישים שהייתה בגלל איזה פלג מסוים. אני הייתי מופתע וקיימתי מאמר חז"ל סייג לחכמה שתיקה.

אמרו לו כאלו שמבינים מה קורה בחברה החרדית – הם לא הבעיה. הבעיה היא המודרניים של החברה החרדית, אלו שאתם והתקשורת אוהבים ורואים בם חרדים מתונים ונורמליים, אולי ראש גשר לחילוניות.

לדוגמה אנשי תקשורת חרדים, שנראים חילונים עם כיפה, ואין ויכוח שהם מעורבים בתרבות הישראלית, ואפילו חלקם לא שומר את מצוות הדת.

אולם שימו לב, הם יטיפו בתקשורת החרדית נגד מי שלא מאמין ברב הנכון לטעמם ויטיפו לאמונה עיוורת וקיצונית יותר.

ואם המפלגה או הרב יתעלמו מחילול שבת של חילונים, הם יציפו זאת בשם הדת והמודרנה, ויגידו שאי אפשר לעשות איפה ואיפה ולכן הרבנים חייבים להקצין. ומי שלא מקצין הוא מושחת וצבוע.

העם החרדי אוהב חומרות, זו דרך שלו לתקשר עם הקדוש ברוך הוא, זה סוג של קורבן. וכמו שבארץ נהדרת הציגו בחורה חוטאת בהתאם לכללי הדת הנהוגים במגזר שאותו היא מייצגת, אבל היא דואגת לתייג את שמו ברבים ולהצהיר הצהרות בומבסטיות של תיוג שמו של ה'.

ובעצם העניין, המפגש בין המודרנה לדת יוצר בעיות. המודרנה דורשת מתודה, בעוד שהרב הלא מודרני יכול להגיד 'כך נהוג', 'לא חשובה מתודה', יגיע בעל תשובה עם תרבות חילונית מתודית, ויהפוך לקיצוני עוד יותר משאר החרדים.

וכעין זה מגיעה החרדיות המודרנית וקוראת לכל מי שלא חושב כמוה כופר. מאידך, על עצמה היא תחיל כללים מקילים של אי שמירת הלכה. נראה מהצד שהיא מגיעה להסכם עם הקב"ה – צ'מע, קשה לי, אבל אני אתייג שמך ברבים ואקצין בדת ואתה תוותר לי על הגיהנום.

בסיטואציה כזו, העיתונאי החרדי-חילוני צריך להחמיר כי זה מה שהעם רוצה, וזו המשבצת שיש לו לתקוף את הרבנים והממסד מבלי לצאת רשע. כך הוא תוקף את מוסדות הדת וחש ונדמה כצדיק. במקביל הוא יכול לאכול חזיר ולבעול נידות כאוות נפשו.

ופעמים רבות לאחר זמן נכבד בחיי החטא, הוא יכול לחוות נקיפות מצפון ואז הוא מתחזק באמת וממשיך באגרסיביות שלו כמקודם. רק עכשיו הוא גם חייב לעשות זאת כדי לכפר על התנהלותו עד היום. הוא מרגיש ולפעמים גם אומר זאת, ש'הוא היה שם' ולכן הוא יודע יותר טוב שרק הקצנה נדרשת לפתרון הקונפליקטים עם מצוות הדת. ובמקום להבין שהאופי המושחת שלו זה הבעיה, הוא אומר: "חייבים להקצין, אני יודע מה אני אומר מניסיון קרוב…".

וכך גדל לנו דור של בורים. דור פרוטסטנט נהנתן המתעניין בנייעס, קוגעל, קישקע, קניות לא מסיים ספרים מכריכה לכריכה, בז לאנשי מחשבה שאינם בכיינים מסכנים ומנציח את המצב הקיים ולא מנסה לקדם אלטרנטיבה.

לאחר דברים דומים לאלו, הקהל נרגע מהטרוניות שלו נגד הרבנים החרדים והם הבינו שבסופו של דבר, דווקא הם גורם ממתן.

הפגנת הפלג הירושלמי, השבוע. צילום: דוברות המשטרה

3 מחשבות על “עיתונאי מחמד, זה שתדרוש הקצנה, לא יכפר על בעילת נידות”

  1. לתורה ולהלכה עד המודרנה לא היתה מתודה?
    מומלץ לקרוא את הספר אמת ומתודה אם כבר במתודה עסקינן

    הגב

כתיבת תגובה

אולי יעניין אותך גם

מְנַסָּה, מְחַכָּה, מִתְנַקָּה

וְאוּלַי כְּמוֹ שָׁתִיל, גַּם אַתְּ גּוֹמַעַת, אֶגְלֵי זֵעָה מִמַּאֲמָץ, אוֹ מִתְּבוּסָה • אפרת ורניק

סיפורו של ההלך

איך יתנקה ההלך השפוף, ומי יקח את האחריות

מעצמאות להתמסרות

אלי שטרן לוקח אותנו למסע מטלטל של גילוי פנימי, המחבר בין ראש השנה לסוכות

כי בשדה עץ אדם

ובאמצע החורף עת סגרירי
ט"ו בשבט שם בשבילי
זהו יום בו האדם נולד מחדש

הסגולה של הערוץ הראשון

מדוע התארחו זוג צ'עלמרס בערוץ הראשון, והיכן נולדה סגולת הזיווגים בעמוקה

כן לא שחור לבן – פרק 9

אנחנו יכולים לתת לגיטימציה לרע, לכן הסודות נשמרים בסוד • פרק נוסף בסיפורו של אומץ לחרדים

כָּל אֶחָד זָקוּק לְנֵס

כָּל אֶחָד זָקוּק לְנֵס, לִמְצֹא יֵשׁ בְּתוֹךְ הָאֵין בְּרֵרָה. כָּל אֶחָד זָקוּק לְנֵס, לָלֶכֶת לְאִבּוּד וְלַחֲזֹר חֲזָרָה • אפרת ורניק

80 שנה אחרי: מותו הטראגי של החזן ההולל, הוא הסיפור של כולנו

יואל דוד סטרשונסקי עזב את השטייטל החמים לטובת קריירה בוורשה הגדולה • שנות הזוהר הקצרות הסתיימו בחטף, לא לפני שזכה לחיבוק אחרון מהחברים בכור מחצבתו • ולסיפור שלו יש הרבה יותר אקטואליה מנוסטלגיה

No data was found

אולי יעניין אותך גם

רוצים להיות מעודכנים?
הירשמו לניוזלטר שלנו