חברות, לא מספיק לאהוב תורה, בואו ללמוד אותה

היא אשה, היא לומדת גמרא, והיא ייסדה שיעור שבועי בביתה • אחרי שהשתתפה באירוע סיום הש"ס לנשים, התיישבה פנינה פויפר לכתוב מאיפה הכל התחיל
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב twitter
שיתוף ב email
שיתוף ב print

בדרך כלל אירועים היסטוריים לא נחווים ככאלה על ידי המשתתפים בהם. רק לאחר מעשה, כשהערפל מתבהר והמנצחים מתיישבים לכתוב, מקבל האירוע את המשמעות הראויה לו.

השבוע השתתפתי באירוע היסטורי נדיר שהחוויה של המשתתפות והמשתתפים בו תאמה את גודל המעמד: סיום הש"ס לנשים שנחגג בהשתתפות אלפי נשים ומאות גברים שבאו לחגוג יחד עם נשותיהם ובנותיהם.

השתתפתי לא כמסיימת, אלא כמי שהקימה קבוצת לימוד לפני ארבע שנים, קבוצה שעד היום מתכנסת בביתי מידי שבוע. מודה, חשבתי שאלמד יותר, שיהיה לי יותר קל, שיותר נשים יתמידו. אולי אם הייתי מודעת לקשיים, לא הייתי מתחילה עם הפרויקט הזה שהוא פחות פופולארי, תובעני ולא מספק תוצאות מיידיות.

התחלתי את הקבוצה אחרי שנתיים של לימוד בקבוצה קטנה ליד הבית שלי. כשהקבוצה נסגרה, רציתי להמשיך. כאישה גרושה למדתי שיעור חשוב בחיים: אם אני רוצה משהו אצטרך לעשות אותו בעצמי. פניתי לכמה חברות כדי לבדוק היתכנות לשיעור גמרא לנשים חרדיות, וכך, בהובלת הרב מנחם נאבת, התגבשה לה הקבוצה.

לפני כחודש חגגנו את סיום מסכת קידושין. מסכת שהזהירו אותנו מפניה כקשה מדי וטעונה. לצערי, לא הצלחתי להתמיד ולהיות נוכחת בכל השיעורים, אך את ביתי תמיד פתחתי ועדיין פותחת למסכת החדשה – מסכת שבת.

אתמול, הרבנית מישל פרבר, יוזמת האירוע, סיפרה איך בשנה הראשונה של השיעור שלה (אותו היא מלמדת בעצמה) היו מעט מאד נשים, ואיך היא האמינה שאם היא תתמיד, זה יתפתח. התפקיד שלקחתי על עצמי הוא לפתוח פתח קטן – בבחינת 'פתחו לי פתח כחודו של מחט' – בתקווה שעוד ועוד נשים חרדיות, שמקדישות את חייהן לאהבת תורה, יזכו בעצמן להכיר את אותה תורה עצמה מקרוב.

פנינה פויפר

7 מחשבות על “חברות, לא מספיק לאהוב תורה, בואו ללמוד אותה”

  1. נשמח לתשובה מהרבניות החשובות דפה: קידושין לא. מעשה דדמא בן נתינה. ורש"י מפרש שהיה ישן ולא הקיצו. אולם קשה לי…
    א)מדוע לא המתין עד שקם.
    ב)לשון ולא ציערו אינו מדוקדק דהול"ל ולא הקיצו.
    ג)כל אדם שישן רוצה לזכות בשישים ריבוא ולא איכפת ליה אם יעירו אותו. וכ"ה בדברות משה.

    הגב
  2. אם סיימתם קידושין נשמח לתשובה על הקושיה: איך תפסו קידושי יוסף באוסנת בלא עדי קידושין לקיום שהרי כתב רש"י במח ט שהראה שטרי אירוסין וכתובה ?

    הגב
        • אחד העם, מה יש להתווכח עם המשפט הזה. ברור שחשוב קשר טוב עם התורה. השאלה באיזו דרך..

          לעניינינו, ניתן לדון מדוע לא כדאי לפי אלו חושבים שעדיף שהאשה תלמד תורה. האם זו סיבה גנטית או תרבותית. כך או כך בעולם שהאשה יכולה ללמוד מקצוע מעמיק באוניברסיטה חשוב שיהיה לה קשר טוב עם התורה, אחרת היא עלולה להיות מנוכרת.

          הגב
  3. בקיצור התורה נעשתה סוג של מגזין בתוך המשפחה או פנינה או "לאשה" רח"ל, וד"ל.

    הגב

כתוב/כתבי תגובה

אולי יעניין אותך גם

איש משרד החקלאות במקצועו, אמן ויוצר בהווייתו: הכירו את יאיר בן אורי

שם המשפחה המקורי ואסבוצקי, אלא שהוא הוחלף לשם יוצר כלי המשכן המקראי • האב היה אמן רב תחומי שהקים מוזיאון ליצירה יהודית-דתית בקריית שמואל • הבן יאיר הביא אמירה משלו, והשושלת רק הולכת ומסתעפת

בְּקַו הַתֶּפֶר, בְּקַו הַשֶּׁבֶר

פֹּה בַּלֵּב בֵּין יָמִין לִשְׂמֹאל, בְּקַו הַתֶּפֶר. יֵשׁ הִתְגַּלּוּת יֵשׁ הַסְתָּרָה, וְשׁוּב דִּמְעָה • אפרת ורניק

המשא, המסע, והמסר

פריקת עומסים, בדרך לחיים שלווים ונטולי דאגות שווא

קֶרַח

רָאִיתִי פַּעַם קֶרַח שֶנִסְדַּק וּמַעֲלֶה קוֹלוֹת

כן לא שחור לבן – פרק 10

יש אנשים שחיים למען המזל, בשביל התהילה, בשביל הכוח. בשביל המשחק. ויש שחושבים שהדברים הפיזיים מגדירים את מה שבתוכם • פרק נוסף בסיפורו של אומץ לחרדים

"גם החרדים הם תינוקות שנשבו"

אהרן, גיבור הסרט 'סולדאט', סוחב על דמותו בעיה של רבים מהיוצאים בשאלה: "בגידה" במגזר מערערת גם את היכולת לקבל את גבולות העולם החילוני • ביקורת סרטים

משוגעים לדבר

ושם בתוככי ביתם הקדוש, הישן והנושן. כמו כוחם איננו נדוש, ניצתים בן רגע, ככבשן • שיר אהבה לבני התורה

No data was found

אולי יעניין אותך גם

רוצים להיות מעודכנים?
הירשמו לניוזלטר שלנו

דילוג לתוכן