חברות, לא מספיק לאהוב תורה, בואו ללמוד אותה

היא אשה, היא לומדת גמרא, והיא ייסדה שיעור שבועי בביתה • אחרי שהשתתפה באירוע סיום הש"ס לנשים, התיישבה פנינה פויפר לכתוב מאיפה הכל התחיל
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב twitter
שיתוף ב email
שיתוף ב print

בדרך כלל אירועים היסטוריים לא נחווים ככאלה על ידי המשתתפים בהם. רק לאחר מעשה, כשהערפל מתבהר והמנצחים מתיישבים לכתוב, מקבל האירוע את המשמעות הראויה לו.

השבוע השתתפתי באירוע היסטורי נדיר שהחוויה של המשתתפות והמשתתפים בו תאמה את גודל המעמד: סיום הש"ס לנשים שנחגג בהשתתפות אלפי נשים ומאות גברים שבאו לחגוג יחד עם נשותיהם ובנותיהם.

השתתפתי לא כמסיימת, אלא כמי שהקימה קבוצת לימוד לפני ארבע שנים, קבוצה שעד היום מתכנסת בביתי מידי שבוע. מודה, חשבתי שאלמד יותר, שיהיה לי יותר קל, שיותר נשים יתמידו. אולי אם הייתי מודעת לקשיים, לא הייתי מתחילה עם הפרויקט הזה שהוא פחות פופולארי, תובעני ולא מספק תוצאות מיידיות.

התחלתי את הקבוצה אחרי שנתיים של לימוד בקבוצה קטנה ליד הבית שלי. כשהקבוצה נסגרה, רציתי להמשיך. כאישה גרושה למדתי שיעור חשוב בחיים: אם אני רוצה משהו אצטרך לעשות אותו בעצמי. פניתי לכמה חברות כדי לבדוק היתכנות לשיעור גמרא לנשים חרדיות, וכך, בהובלת הרב מנחם נאבת, התגבשה לה הקבוצה.

לפני כחודש חגגנו את סיום מסכת קידושין. מסכת שהזהירו אותנו מפניה כקשה מדי וטעונה. לצערי, לא הצלחתי להתמיד ולהיות נוכחת בכל השיעורים, אך את ביתי תמיד פתחתי ועדיין פותחת למסכת החדשה – מסכת שבת.

אתמול, הרבנית מישל פרבר, יוזמת האירוע, סיפרה איך בשנה הראשונה של השיעור שלה (אותו היא מלמדת בעצמה) היו מעט מאד נשים, ואיך היא האמינה שאם היא תתמיד, זה יתפתח. התפקיד שלקחתי על עצמי הוא לפתוח פתח קטן – בבחינת 'פתחו לי פתח כחודו של מחט' – בתקווה שעוד ועוד נשים חרדיות, שמקדישות את חייהן לאהבת תורה, יזכו בעצמן להכיר את אותה תורה עצמה מקרוב.

פנינה פויפר

7 מחשבות על “חברות, לא מספיק לאהוב תורה, בואו ללמוד אותה”

  1. נשמח לתשובה מהרבניות החשובות דפה: קידושין לא. מעשה דדמא בן נתינה. ורש"י מפרש שהיה ישן ולא הקיצו. אולם קשה לי…
    א)מדוע לא המתין עד שקם.
    ב)לשון ולא ציערו אינו מדוקדק דהול"ל ולא הקיצו.
    ג)כל אדם שישן רוצה לזכות בשישים ריבוא ולא איכפת ליה אם יעירו אותו. וכ"ה בדברות משה.

    הגב
  2. אם סיימתם קידושין נשמח לתשובה על הקושיה: איך תפסו קידושי יוסף באוסנת בלא עדי קידושין לקיום שהרי כתב רש"י במח ט שהראה שטרי אירוסין וכתובה ?

    הגב
        • אחד העם, מה יש להתווכח עם המשפט הזה. ברור שחשוב קשר טוב עם התורה. השאלה באיזו דרך..

          לעניינינו, ניתן לדון מדוע לא כדאי לפי אלו חושבים שעדיף שהאשה תלמד תורה. האם זו סיבה גנטית או תרבותית. כך או כך בעולם שהאשה יכולה ללמוד מקצוע מעמיק באוניברסיטה חשוב שיהיה לה קשר טוב עם התורה, אחרת היא עלולה להיות מנוכרת.

          הגב
  3. בקיצור התורה נעשתה סוג של מגזין בתוך המשפחה או פנינה או "לאשה" רח"ל, וד"ל.

    הגב

כתוב/כתבי תגובה

אולי יעניין אותך גם

ירו ברבין

לחבוק חיים חדשים במקביל לרצח אדם הוביל את אלחנן יונס לתובנה אקטואלית במיוחד

מים קדושים ביהדות

על מים קדושים ביהדות, והסגולה המפתיעה להיפוך עוברים

בין פקיסטן לברכפלד

גרשון מושקוביץ קרא את סיפורה המחריד של נאנסת בפקיסטן, ויצא עם תובנות, הרהורים והקבלות: מה בין החברה החרדית לשבטים הפקיסטניים?

מהחלום של רבי אריה לוין ועד לשיר המרגש בביצוע רזאל

זה סיפור ירושלמי שנפרס על פני דורות: אשתו של רבי אריה לוין נגלית אליו בחלום ומבקשת שילך לנחם את משפחת רוזנבליט • רבי אריה מגיע, הנכדה כותבת שיר, ח"כית גאולה כהן מבצעת שינויים והסוף מגיע השבוע באולפן ההקלטות

קוגל "מעורב" ירושלמי

יהודה דרורי במאמר מעורר על סטראוטיפים, על מה הם מחפים ומה מחירם עבורנו

מהירות האור

מה סודך שלהבת יקירה, גלי לי מה את מסתירה. איך יופייך לא פג עם השנים, לא נס ליחו, לא התפוגג בין העמים • אתי קצבורג

אולי יעניין אותך גם

רוצים להיות מעודכנים?
הירשמו לניוזלטר שלנו

דילוג לתוכן