סוד החולצות הכחולות

למה חרדים מודרנים מתלבשים בבגדי צבעונים

ר' גרשון, למה לדעתך חרדים מודרנים מתלבשים בבגדי צבעונים?

שמע סיפור, אשמח אם תפרסם זאת היכנשהו. היה לי ויכוח עם שכן בקריית משה בנושא, כך פתח לי בסיפור העובד החשוב ר' אלחנן. המשיך בסיפור ואמר, חבר שלי שלמה טען שזה בגלל שהם החרדים המודרניים רוצים להידמות להם לחילונים החופשיים.

אני אמרתי שזה דרך להפגין ניראות מחשבתית אחרת בתוך החברה החרדית, היות שכשהחילוני המצוי רואה כיפה שחורה מיד מוכה הוא בסנוורים מיוחדים ותיכף ומיד הוא מתחיל לראות שחורות ורואה בבעל הכיפה השחורה חשוך, מפחיד, מסוכן ומאיים. בעצם, אמרתי לו, אנו רוצים להראות לכל החרדים מסביבנו שאנו לא כמותכם פינגווינים או זברות שלא ברור מי אתם, אנו מתבדלים ומשתייכים לחברה אחרת החושבת יותר מבחינה סטראוטיפית וזאת בתוך חברת המאמינים החרדית.

אלחנן אמר לי, שמע איך שכנעתי אותו, סיפרתי לו שפעם באחד הימים בבוקר נגררתי על הרכבת בעיר מגורי לעבר מחוז חפצי.

והנה אשה מבוגרת החליטה לשבת והודיעה שהיא רוצה להתיישב לידי.

היה מקום ריק מולי והיה מקום ריק לידי ליד החלון. באותו היום היה שמש שחדרה את החלונות ברכבת. ומשיקולים של קור הגוף ומשיקולים של בריאות (זכור לי שהחלון מסנן רק חלק מהקרניים שגורמות לגוף להפריש אמצעי הגנה נגד אנרגיית השמש) לשבת ליד המעבר ולא ליד החלון. לפיכך פיניתי את מקומי ואמרתי לה שאני בין כך צריך לרדת עוד מעט.

לבסוף היא לא התיישבה לידי, היא בחרה לשכן את גופה ליד אדם אחר שישב מולי באלכסון. חזרתי לשבת במקומי הישן ואמרתי לה שאני מצטער שלא נכנסתי למקום הפנימי ליד החלון מכיוון שיש לי בעיה עם השמש. היא אמרה שהיא מכירה את המצב שהרי "יש לך עור ג'ינג'י זה רגיש, ואתה בכלל בעל עור אמריקאי רגיש, אתה אמריקאי לפי איך שאתה נראה".

אמרתי לה שהעניין הוא שחלונות גורמים לעור לא להתגונן מפני קרני השמש וכן שאני לא רוצה להתחמם בדרך למחוז חפצי. הוסיפה ואמרה שהיא חושבת שזה חלון מיוחד שמסנן השמש נגד סרטן, אמרתי לה שאני לא חושב שזה לגמרי. ישב לידה אדם שאמר שהוא לא ידע, ואמר, יפה שאתה בעל מודעות.

כשבאתי לרדת למחוז חפצי, היא אמרה לו שיפה שהוא כמי שנראה חרדי אדוק עם כיפה גדולה מדבר עם נשים ומוכן לשבת ליד נשים. אמר לה האיש הדת נחמדה, זה רק הרבנים והקיצוניים הם אלו המחמירים ואומרים שגם אסור ללחוץ יד לאשה.

והנה תראה אמרתי לשלמה, אני שלא חרדי מחמיר, ומלבד הכיפה והציצית נראה חילוני מתל אביב, נתפס בעיניהם כאחד שלא אמור לשבת ליד אשה ולדבר עם נשים. וזה פשוט מכיוון שגם אם אלבש אדום מכף רגל ועד ראש, מבחינתו, הוא החילוני, הוא רואה את הקאפלוש שלי ואם הכיפה באותו היום שחורה, הוא מכריע שאני חשוך ושחור המאיים עליו כמותך. ואני יודע המצב כבר הרבה שנים ועדיין אני ממשיך לקנות בגדי צבעונים, וזאת כי זה לא למען להידמות להם, אלא בשביל להתבדל ממך ושאתה ודומיך ודומיו של דומיך תדעו שאני לא כמוך ותתיחסו אלי בהתאם.

ר' גרשון, חשבתי לעצמי, תודה אבא שבשמים שבראת חילונים ולכן כעת אפשר להוכיח לחרדי כבד דעת, שהסיבה שאני מתלבש אחרת זה מרצון להתבדל ממנו. זה פשוט נס שיש חילונים!

חייכתי לאחר דברי ר' אלחנן ואמרתי לעצמי, תודה הקב"ה שבראת חרדקים המשמחים לבב אנוש.

AMOS BEN GERSHOM עמוס בן גרשום אוסף התצלומים הלאומי

6 מחשבות על “סוד החולצות הכחולות”

  1. מסכים לגמרי, וחווה את זה יום יום.
    ביגוד חרדי הוא כלא, מבורך בחלקו אולי, אבל כלא

    הגב
  2. כתיבה מעולה. תשובה יפה ענית לבחור.
    אכן "דרך להפגין נראות מחשבתית".
    אבל איך קשורה הכותרת לנאמר בהמשך?
    מעדיפה כותרת מסקרנת יותר.

    הגב
    • תודה רבה אורטל. לגבי הכותרת, בחברה החרדית המונח חולצות כחולות הוא ביטוי ישן המצביע על חרדים מודרנים שנטשו את החולצות הלבנות ועברו מסיבות שונות לחולצות תכולות-כחולות.
      הרבה חרדים עובדים יראו חולצות כחולות ויחשבו שהטקסט יעניין אותם. כאן חשוב להגיד שרוב החרדים העובדים אינם בעלי חולצות תכולות ויש עובדים המשמרים לבוש שחור לבן.

      הגב

כתיבת תגובה

אולי יעניין אותך גם

איש משרד החקלאות במקצועו, אמן ויוצר בהווייתו: הכירו את יאיר בן אורי

שם המשפחה המקורי ואסבוצקי, אלא שהוא הוחלף לשם יוצר כלי המשכן המקראי • האב היה אמן רב תחומי שהקים מוזיאון ליצירה יהודית-דתית בקריית שמואל • הבן יאיר הביא אמירה משלו, והשושלת רק הולכת ומסתעפת

הנר של אייביש

אייביש עושה פירסומא ניסא • מיכל וואלקין

"תוציאי לוח שנה", דרש השבוי מוייטנאם

הרב ג'ף שוורץ הוא רב צבאי אמריקאי. ג'ודית היא אשה גויה המתגוררת ב"מוזיאון". מייקל הוא חייל צעיר שנפל לשבי אכזרי. דרכם נפגשה לרגע אחד בלתי אפשרי • סיפור לחנוכה

דג של עם ישראל

תלאותיו של דג שזורים בחגי היהודים, טור פרידה מדג קדוש

No data was found

אולי יעניין אותך גם

רוצים להיות מעודכנים?
הירשמו לניוזלטר שלנו