בשעת המפזרים כנס

קריאת כיוון רלוונטית לכל אחד • לא מדובר במשבר כלכלי שגרתי • נערכים לחשיבה כלכלית בטרם המחנק

מכירים את הסיפור על מושקה?

שוב מושקה לא עמד בתשלום דמי החכירה הגבוהים של הפריץ, ולא היה לו ברירה אלא לברוח מהעיירה עם כל משפחתו לעיר הגדולה בכדי למלט נפשו מעונשו של הפריץ.

באמצע הדרך, הם פוגשים בפריץ הרכוב בכרכרתו ההדורה. הפריץ מתמלא פליאה, מושקה, למה אתה וכל משפחתך נוסעים סתם כך באמצע יום של חול לעיר? השיב לו מושקה על אתר, יש לנו חג ולכן אני נוסע לעיר לחגוג עם כל היהודים את החג. איך קוראים לחג הזה, שאל הפריץ? גרד מושקה במצחו והשיב, לחג קוראים זמן פליטתנו.

הפריץ התפלא אך המשיך בנסיעה. בהגיעו לעיירה פנה את היהודי הראשון שפגש סיפר לו על המפגש עם מושקה ועל החג שהוא נוסע לחגוג בעיר – זמן פליטתנו, ושאל אותו, לא ידוע לי שיש לכם בתקופה זו של השנה איזה חג או מועד, אז מה הסיפור של החג הזה? אה. השיב היהודי שהבין היטב את מה שעומד מאחורי הסיפור.. תראה אדון פריץ, זה חג מיוחד החג הזה, אין לו זמן קבוע, כל אחד חוגג אותו מתי שהוא בוחר.

משבר הקורונה על גליו ומשבריו גורם לקשיים כלכליים לא פשוטים להרבה מאוד אזרחים. שכירים שהפכו מובטלים, עצמאים שהעסק שלהם מושבת, ויזמים שאינם פעילים בתקופה זו. עבורם חודשים אלו מורכבים מאוד מבחינת התנהלות כלכלית. רבים חשים קשיי נזילות ומתקשים לראות כיצד יעמדו בסך ההוצאות החודשיות.

במסגרת היותי מלווה משקיעים, אני פוגש בימים אלו משקיעי נדל"ן פסיביים שמתחילים לחוש מצוקה כלכלית. ההכנסה החודשית הצטמקה, ותזרים המזומנים החודשי שאמור לשמש לפירעון הלוואות שנלקחו לצורך השקעות נדל"ן – התכווץ.

אמנם הבנקים באים לקראת נוטלי המשכנתאות ומאפשרים להם דחייה בכמה חודשים של תשלומי המשכנתא. אך פעמים רבות זה מעט מידי וקצר מידי – טווח זמן דחיית תשלומי המשכנתא קצר מידי בכדי שיסיפיקו להתאושש.

לצערי אין לי פתרונות – איך מתמודדים עם המשבר הגדול הזה שממשיך יותר זמן מהצפוי.

אך ברצוני לתת קריאת כיון – לכל הפחות בתחום הנדל"ן. אנו צריכים להפנים שלא מדובר בעוד משבר, בטלטלת שוק מקומי, או בירידה זמנית מוכרת.

לצערנו מדובר במשבר כלכלי מהגדולים שחווה העולם בכלל ומדינת ישראל בפרט. בארה"ב ובאירופה מדברים על שפל שלא היה כמותו מאז מלחמת העולם השנייה. וכשכל כלכלות העולם חוות שפל שכזה, אין ספק שהדבר ישפיע עמוקות גם על כלכלת ישראל.

קופת המדינה תפסיד מאות מיליארדי שקלים כתוצאה מהמשבר הזה, והבור התקציבי הזה ללא ספק ישליך עלינו האזרחים.

אז מה זה אומר תכלס'? אותם אלה שמרגישים מצוקה תזרימית שחלקה נגרם מתשלומי הלוואות שהם לקחו בעבור רכישת נדל"ן – צריכים לעשות חשבון מחדש על כל מצבם הכלכלי ולהתחיל לחשוב על האופציה של מימוש נכסים. שיבדקו היטב אם לא עדיף להם להימנע מלהגיע למצב של 'זמן פליטתנו' – פשיטת רגל חלילה. וזה יקרה רק אם יבחרו מתי יהיה 'זמן מימושינו' – מתי נכון לממש את הנכס להשקעה שלהם.

כל אותם משקיעים שמחזיקים נכסים להשקעה ומתחילים לחוש מצוקה. צריכים לבנות מחדש את התכנית העסקית שלהם, ולבחון שוב פעם את ההשקעה. וזה בדיוק הזמן לערער על ההנחות יסוד שהנחנו בעת רכישת הדירה להשקעה – אולי כעת, בעקבות כך שהמשבר טורף את כל הקלפים, לא נכון להמתין עם המימוש עד זמן חתונת הילד שעבורו רכשנו את הדירה – למשל, אלא לממש כעת בכדי להצליח להתקיים בתקופה כה מורכבת. ועד שהילד יגיע לפרקו מן השמיים ירמו, ידי חובת השתדלות יצאנו והעיקר שאנחנו יכולים להמשיך להתקיים בכבוד.

ברור שכל אחד חייב להתייעץ עם מומחים בכלכלת משפחה וממחי נדל"ן לפני שהוא עושה צעד כזה. אבל גם ברור שככל שנערך לאפשרות של מימוש מוקדם יותר, ונצליח לקבל החלטה על מכירת דירה בשיקול דעת, ללא לחץ בטרם נגיע חלילה למחנק כלכלי – כך גובר הסיכוי שנצליח לקבל מחיר טוב יותר על הנכס שלנו.

אז אולי הנכס שחשבנו שיהיה פתרון עבורנו בעוד שנים, יהיה כעת פתרון כלכלי קיומי עבורנו. כי נכס שאנו מתקשים להחזיקו, והכסף שמושקע בו יכול להציל אותנו מבחינה כלכלית, הוא לא נכס – הוא נטל!


מאת : יוסף משה הרשלר, יזם, מלווה משקיעים, מנהל רשת הקבוצות 'הזירה' ומו"ל מגזין 'הזירה'

הצטרפו כעת לרשימת התפוצה של מגזין הזירה – אנשי הנדל"ן כותבים'

גם נהנים ממגזין חג עשיר ואיכותי – אצלכם במייל וגם משתתפים בהגרלה על חבילת פרסום מדוייקת – לעסק שלך – ומקבלים חשיפה אפקטיבית לקהל היעד שלך – חינם!

להרשמה לחצו עכשיו על הקישור

http://activepage.co.il/Hazira.mag

להצטרפות לרשת קבוצות הנדל"ן

http://wa.me/972526021630

Image by andreas160578 from Pixabay

כתיבת תגובה

אולי יעניין אותך גם

אהבה בחלון

הִשְׁבַּעְתִּי אֶתְכֶם שַׁלְהָבוֹת מְרַקְּדוֹת, שֶׁתַּמְשִׁיכוּ לִנְצֹר אֶת סוֹדִי • ישראל אדלר

צוות הווי ובידוד

אִם נֵדַע שֶׁנִּכְנַס הוּא בְּתוֹדַעֲתֵנוּ, נוּכַל לָצֵאת מִמְּקוֹם בִּדּוּדֵינוּ. זוֹהִי תִּקְוָה לַהַתְחָלָה חֲדָשָׁה, לִחְיוֹת אֶת הַחֲלוֹם וְלֹא רַק לַחֲלֹם • יעקב שוהם

קֶרַח

רָאִיתִי פַּעַם קֶרַח שֶנִסְדַּק וּמַעֲלֶה קוֹלוֹת

החבר מהמחלקה הכירורגית עם המספר על היד

"פון וואנט ביסטו"? שאל אותו מוריס בפעם הראשונה שהכירו במסדרון. מאז הפכו לחברים קרובים, אבל את סודו שמר באדיקות. רק אחרי שחזר מטיול בהונגריה, נחשף לסיפור ילדותו המצמרר

נִטְרֹף אֶת הַחַיִּים

הֲרֵי בַּסּוֹף נַבִּיט בְּיַחַד לְאָחוֹר, עַל הֶעָבָר, אִם הִצְלַחְנוּ אוֹ כָּשַׁלְנוּ. לָדַעַת לִבְחֹר • אפרת ורניק

הנר של אייביש

אייביש עושה פירסומא ניסא • מיכל וואלקין

מופע ספרייבק

מופע אלול ייחודי המשלב גרפיטי תאטרון פלייבק וציור בלייב יחד

כן לא שחור לבן – פרק 10

יש אנשים שחיים למען המזל, בשביל התהילה, בשביל הכוח. בשביל המשחק. ויש שחושבים שהדברים הפיזיים מגדירים את מה שבתוכם • פרק נוסף בסיפורו של אומץ לחרדים

No data was found

אולי יעניין אותך גם

רוצים להיות מעודכנים?
הירשמו לניוזלטר שלנו