כִּי הָאָדָם עֵץ הַשָּׂדֶה וְהַצָּמָא הַזֶּה לְמַיִם לֹא נוֹתֵן עוֹד מְנוּחָה
תלמוד תורה וחופש הפרשנות
*** ידע הוא כוח ***ברוב התרבויות האנושיות לאורך ההיסטוריה נשמר הכוח הזה בידם של מעטים, תוך הדרה מכוונת של הציבור הרחב ממקורות הידע. את ערעור מעמדן של ההגמוניות המשכילות במודרנה, מייחסים בעיקר למהפכת הדפוס שהפיצה והנגישה את הידע להמונים.
לעומת זאת, חז,|ל תפסו את הלמידה והידע כבר בעת-העתיקה כפתוחים בפני כל אדם, ללא מגבלות של מעמד חברתי-כלכלי ("היזהרו בבני עניים שמהן תצא תורה") או ייחוס משפחתי ("ממזר תלמיד-חכם קודם לכהן גדול עם-הארץ"), והתנגדו לניסיונות חוזרים ונשנים לגבש הגמוניה של בעלי סמכות הדעת.
עם זאת, הנגישות ללימוד וריבוי הלומדים עוררו שאלות קשות ביחס לחופש הפרשנות וגבולותיו.לקראת חג מתן תורתנו נלמד על היסוד שהניחו חז"ל לנגישות לתלמוד-תורה לכל אדם בישראל. נשאל: האם כל אדם יכול להיות פרשן או שיש להגביל את חופש הפרשנות? ונראה את תשובותיהם השונות של רמח"ל והרב אליהו א. דסלר.
—
הרב נפתלי רוטנברג, רב היישוב הר אדר ועמית-בכיר במכון ון ליר בירושלים. כתב וערך 12 ספרים על אהבה ונושאים אחרים. ספרו האחרון: תורת האהבה של רבי עקיבא. לפרטים על הספר ולרכישה בהנחה: https://carmelph.co.il/book/rabbi-akiva/
אולי יעניין אותך גם
הנושא הזה טאבו. לא מדברים עליו. רצוי גם לא לחשוב. אבל יום אחד הרב הבר סגר את הגמרא ודיבר איתנו על הכל • ולא היו שם הפחדות, מלאכים שחורים וחטאים, אלא מסר אחד: "תזכרו שאתם נורמליים"
במפגש הראשון בסדרת 'בין קודש לחול' העוסקת ביהדות חרדית בעידן פוסט מודרני נדבר על מקומה של היהדות בעולם שאין בו טוב ורע- על התנגשות תרבויות וגבולות התרגום.
שם המשפחה המקורי ואסבוצקי, אלא שהוא הוחלף לשם יוצר כלי המשכן המקראי • האב היה אמן רב תחומי שהקים מוזיאון ליצירה יהודית-דתית בקריית שמואל • הבן יאיר הביא אמירה משלו, והשושלת רק הולכת ומסתעפת
יוֹם רִאשׁוֹן, שֶׁאֵין שֵׁנִי לוֹ
לוּ הָיָה לוֹ שֵׁנִי, הוּא. לֹא הָיָה
ובאמצע החורף עת סגרירי
ט"ו בשבט שם בשבילי
זהו יום בו האדם נולד מחדש
האפשרות של רכישת מגשי פירות לאירועים שונים הפכה להיות מאוד שכיחה. כמעט
לא הכרות, לא מתחים בין ערכים ולא עניינים אקטואליים – מנחם נאבת מזמין אתכן פשוט ללמוד גמרא