
בין עבודה לנטל, ובין חיבור לחנק, סילביה וספנסר מובילים אותנו לבין המיוחד שיכול להתקיים רק בזוגיות
*** ידע הוא כוח ***ברוב התרבויות האנושיות לאורך ההיסטוריה נשמר הכוח הזה בידם של מעטים, תוך הדרה מכוונת של הציבור הרחב ממקורות הידע. את ערעור מעמדן של ההגמוניות המשכילות במודרנה, מייחסים בעיקר למהפכת הדפוס שהפיצה והנגישה את הידע להמונים.
לעומת זאת, חז,|ל תפסו את הלמידה והידע כבר בעת-העתיקה כפתוחים בפני כל אדם, ללא מגבלות של מעמד חברתי-כלכלי ("היזהרו בבני עניים שמהן תצא תורה") או ייחוס משפחתי ("ממזר תלמיד-חכם קודם לכהן גדול עם-הארץ"), והתנגדו לניסיונות חוזרים ונשנים לגבש הגמוניה של בעלי סמכות הדעת.
עם זאת, הנגישות ללימוד וריבוי הלומדים עוררו שאלות קשות ביחס לחופש הפרשנות וגבולותיו.לקראת חג מתן תורתנו נלמד על היסוד שהניחו חז"ל לנגישות לתלמוד-תורה לכל אדם בישראל. נשאל: האם כל אדם יכול להיות פרשן או שיש להגביל את חופש הפרשנות? ונראה את תשובותיהם השונות של רמח"ל והרב אליהו א. דסלר.
—
הרב נפתלי רוטנברג, רב היישוב הר אדר ועמית-בכיר במכון ון ליר בירושלים. כתב וערך 12 ספרים על אהבה ונושאים אחרים. ספרו האחרון: תורת האהבה של רבי עקיבא. לפרטים על הספר ולרכישה בהנחה: https://carmelph.co.il/book/rabbi-akiva/
בין עבודה לנטל, ובין חיבור לחנק, סילביה וספנסר מובילים אותנו לבין המיוחד שיכול להתקיים רק בזוגיות
קבוצת לוחמים חווה את פיוט ונתנה תוקף מחדש, ומעניקה לכולנו תובנה לחיים
בשבוע בו מצוינים שני ימים לאומיים, אירח 'קו 400' בשיתוף '0202 מבט מירושלים' מפגש מרתק בהנחיית שמואל דרילמן • מהו היחס ברחוב החרדי למלחמות ישראל? איך הקבוצות השונות בתוך המגזר רואות את המדינה הציונית? האם חלים שינויים?
בזמן שהילדים סופרים את המטבעות, יצאנו לבדוק את מקור וטעמי המנהג • האם חכמי ספרד סברו שהאשכנזים העתיקו מנהג נוצרי?
מעולם לא חלמתי להיות שוטר, הייתי בכלל ילד כאפות, אבל אז בישיבה, ההשפלה של המשגיח סללה החוצה את דרכי • כשהציבו אותי השבוע באזור חרדי מוגבל, לא יכולתי לשלוט בעצמי
2 קמצנים בתחנה המרכזית החדשה ודג קרב שגדל אצל צייר תמהוני • פרק נוסף בסיפורו של אומץ לחרדים
אדם שמכור לסמים יודע שהסמים דופקים לו את הגוף, אבל ההימורים עם התפילה שהפעם זה ילך שורטים את הנפש • פרק נוסף בסיפורו של אומץ לחרדים