בתוך הבעייתיות המובנית של ההתמודדות עם נגיף הקורונה בקרב הציבור החרדי, קשה להתעלם מציבור שבולט ככזה שאינו נענה להוראות הזהירות: הציבור החסידי. בשורות הבאות ננסה לפענח את השאלה, מדוע החסידים – יותר מפלגים אחרים – מזלזלים בסיכון הבריאותי?
אחד המאפיינים הבולטים של החיים החסידיים הוא בכך שהדת כולה סובבת סביב החצר של הרבי; בית הכנסת של החסידות; טישים; מקווה נייעס; התוועדויות; שמחות החצר ושלל אירועים חברתיים-בידוריים, הנחשבים בעיני הבורים כגופי תורה וכיהדות שורשית ועתיקת יומין.
הקורונה פוגעת בכל מלבושי החסידות החיצונית, ומרוקנת עבורם את הדת היהודית-החסידית כמעט לגמרי. זאת לעומת היהודי הספרדי, שיכול ללמוד או לעשות מצוות או הליטאי שיכול גם לדבר ב'השקופע' מעבר ללימוד – כל אלו יכולים להיעשות גם דרך הטלפון ועם בני המשפחה.
זאת ועוד: בעולם החסידי כפי שאנחנו מכירים, יש שני היבטים:
להיות חסיד – לא כלל אשכנזי, המכונה ליטוואק, מת'נגד, יקה וכדומה.
להיות חסיד ספציפי – כגון חסידות, ויז'ניץ ובעלזא. כלומר, חשוב להם להיות חצר לעצמם, מבלי אינטגרציה עם זרים. כשהם מצוידים במוסדות חינוך נפרדים – הם מבדילים עצמם מהאתניות החרדית הרגילה.
וכבר ידוע ה'וורט' הנאמר בשמו של הרבי מגור, בעל ה'חידושי הרי"ם', על כך שהעופות הטמאים נאסרו כי הם אכזריים, והרי הגמ' אומרת: 'שהחסידה נקראת בשמה כי היא עושה חסד עם חברותיה', אם כך מדוע היא טמאה, הרי היא עושה חסד?! עונה בעל חידושי הרי"ם, שמכיוון שהיא עושה דווקא עם חברותיה…
לפי דעתי, הרבי מגור הראשון זיהה ורמז שבאופנה החסידית דואגים בעיקר לעצמם ולא לכלל העם. ולכן החסידות דומה לעוף ולא לחסידים הראשונים שהיו לא רק גומלי חסדים, אלא גם מיטיבים וצדיקים.
לפיכך אנו לומדים שיעור חשוב: לא לבנות יהדות סביב טקסים ומבנים. זה לא מתאים למגפה. צריך יהדות בתוך הגוף של היהודי. יהדות גם ללא רבי או חצר או בית החסידות, יהדות שיכולה לעבוד כשהקשר עם הדברים הללו מנותק, יהדות כזו היא חזקה יותר וקרובה לה' ללא מתווכים החוצצים בין האדם היהודי להוראות במקום לקשרו להשי"ת.
חסידים המזלזלים בחיים שלהם ושל זולתם מראים שהם לא מעריכים את טובתו של המקום ברוך הוא שנתן להם חיים ויכולת לעשות מצוות. חסידות שמקדמת מוות גם מראה באופן סמלי היכן היא נמצאת.
חור גדול מרחף לכאורה על התיאוריה שהצענו: הלא חסידויות גור וקרלין בולטות לטובה בשמירה על ההנחיות וזהירות יתר מהקורונה? על כך אשיב – היא הנותנת.
שתי החצרות מפורסמות בהיותן מושתתות על לימוד התורה. בגור צריך להזכיר כי שר הבריאות היה איש החצר יעקב ליצמן, יש להם גם קומדנטים שיכולים להסתובב בין קהלים קטנים, להפחידם ולחברם לקהילה.
בראשות חסידות קרלין עומד אדמו"ר הידוע בחריגותו. הוא מקדם לימודי בגרות לבנות, מתיר טלפונים חכמים ושימוש ברשת, אוהב לקרוא ספרי חול ובעל חיבה לספרי מלחמות והיסטוריה צבאית. החסידות מושפעת רבות מהליטאים, והקהילה הייתה שנים רבות בישראל ללא רבי. חסידיה לא כפופים ל"עבדות" החסידית המוכרת כיום, וניחנו בעצמאות.
הנה כי כן, ככל שיש לך זהות יהודית עצמאית וקומה תורנית זקופה – יקל עליך לעבוד את ה' באמת ובתמים, בשגרה כמו בימי מגפה.
5 מחשבות על “למה החסידים מזלזלים בקורונה? כי אין להם אלוקים”
כזאת כתבה.
כמה מצער.
כל המדבר לשון הרע ראוי להשליכו לכלבים
אדון גרשונוביץ….
כאחד שלמד בישיבות ליטאיות, וב"ה קשור בנימי נפשי לחסידות, אני יסביר במילים פשוטות את ההבדל המהותי בהשקופע שבין החסידים לליטאים. ואולי תקבל תשובה..
אצל חסידים יש כלל, שמופיע גם בניגלה, שמנהג עוקר דין. ולמה? מפני שאין מציאות שיהודי יגיד או אפילו יחשוב על קבוצת יהודים, שהם חוטאים. אם זה מנהג זה דין. לך נישאר ללמוד למה.. הם כבר למדו.
האפשרות באופן כללי לפסול מישהו כי הוא עובר על דת, כמעט ולא קיים אצל חסידים.
דוגמאות?
בבקשה..
מי מיכם מקפיד על טבילה במיקוה? זה הרי לפי חלק מהפוסקים דוחה קריאת שמע דאורייתא..
מי מכם לא אוכל לפני התקיעות? שזה מצווה דאורייתא..
מי מכם מחמיר להוציא שבת שזה דאורייתא לפי חומרת רבינו תם?
לא חסר..
האם שמעת פעם יהודי חסידי שיגיד על ליטאים שהם עןברים על הלכה??
ואתה מדבר על אמונת חכמים שצריכה להיות פחות מאמונה במשרד הבריאות?
או שאצלך יש פולחן שהעיקר זה רבנים וכבוד.. ולכן לא נתפס לך בשכל שיש להם גם רב.. ואולי מכניס בכיס הקטן בידע המורחב שלו בקבלה ובפנימיות ובתפיסת המציאות על פי הבורא, כי אתם הלא מתעסקים רק בחלק קטן מאוד מהניגלה.. שלא לדבר על פנימיות וקבלה..
טול קורה מבין עיניך. בור ועם הארץ.
הוא אינו מדבר לשון הרע הוא סך הכל מביא ניתוח ענייני בעיניו ומותר לך לסבור אחרת
לא הבנתי , האם בבעלז או בויזניץ לומדים פחות תורה מגור ?