המרטין לותר קינג שלנו

שום דבר לא משתווה לשמוע את הרב עובדיה מדבר. עובדיה דייקא, לא הרב יוסף. הרב עובדיה, שם פרטי, שם של אבא

לגדול כילד ספרדי חרדי בשנות 90, היה לדעת תמיד שאתה סוג ב', יסתכלו עליך אחרת, יבחנו כל פעולה שלך, כל דיבור שלך, הכל יבחן דרך הפריזמה של האם אתה באמת חרדי או שאתה סתם ספרדי. כי כמובן להיות חרדי באמת זה להיות ישיבשער (אין תרגום) ולהיות ישיבשער, זאת יודעים כולם – זה להיות אשכנזי.

כשלומדים גמרא לומדים אותה בשטייגען, עם הרבה ברען, מתחילים ב"זאגט די גמארע" חוזרים ב"נאכאמאל", אבל אף פעם לא אומרים "יעני", רש"י הוא תמיד "הייליגע" אבל לעולם לא "סידנא" – כי זה רחובי, כלומר ספרדי.

בכיתה ח' כשעולים לישיבה קטנה, אתה יודע שאתה חייב להשתחל למכסה, אתה חייב להיות הכי טוב במבחן כי מבית הספר שלך רק 2 ספרדים יכולים ללכת ל"נחלת דוד" אם לא תהיה הכי טוב, זה לא יהיה אתה.

בתלמוד תורה בדבר התורה לפרשת השבוע, הרבה מברך שבוע לפני ראש השנה את "המוני בית ישראל" שמתחילים לומר סליחות במוצאי שבת, ואתה תשתוק אפילו שאתה יודע שכבר לפני שלושה שבועות קמת עם אבא לבית הכנסת בית אל בחמש בבוקר, ואמרתם סליחות עם הגבאי מר שמש שמחלק תה מתוק בכוס זכוכית חומה. אבל "הם" יתחילו במוצ"ש אז הם "המוני בית ישראל".

ובישיבה אתה לא תשים את הטלית על הראש חלילה, אתה ישיבשער, לא איזה ספרדי מהרחוב.

וכשיקנו סידורים ספרדיים לישיבה כי באוצר הספרים יש בחור ספרדי שחשב שצריך, אז המשגיח יבקש לגזור משם את ההסכמה של הרב עובדיה כדי "לא לעורר מהומות".

ואם כמה ילדים יפריעו לו הוא יגיד להם ש"פה" לא מתנהגים ככה, אם אתה רוצים תלכו ל"מאזוז". כן.

בשיעור משנה ברורה לומדים גם את הפוסקים האחרונים, כלומר האשכנזים האחרונים, חלילה לא בן איש חי, או כף החיים, הס מלהזכיר את ספריו של הרב עובדיה.

אז בימי שלישי בשמונה בערב הייתי בורח ליד, לבית הכנסת אליהו הנביא של העיראקים, לשמוע את השיעור של הרב אברהם יוסף, הבן של. לזכור שגם "לנו" יש תלמידי חכמים, להרגיש קצת גאווה מהמקום ממנו אני בא.

ופעם בכמה זמן הייתי בורח ליד לישיבת כסא רחמים לחנות של טראבלסי, לעלעל בספרי רבותינו הספרדים ולהרגיש גאווה שיש כאלו, ולא מעט.

אבל שום דבר מזה לא משתווה לשמוע את הרב עובדיה מדבר. עובדיה דייקא, לא הרב יוסף. הרב עובדיה, שם פרטי, שם של אבא, שמביט בך בעיניים טובות וגורם לך להרגיש שיש לך שם, שיש לך עבר והוא מפואר כל כך, אבל יותר מזה שיש לך עתיד מפואר.

וכשהרב עובדיה היה מדבר, היית מקשיב, הצוואר היה קצת מזדקף, הגלימה שלו הייתה מלכותית כדי להזכיר לך שהוא המלך של הממלכה שלך, ושהיא כזו – ממלכה.

הייתי לומד בספריו בגן העיר בשבת, לא תמיד הבנתי, אבל הבנתי משהו עמוק יותר, שאין לי במה להתבייש, שהזהות שלי לא "שווה" פחות משלהם.

בשבילי ובשביל עשרות אלפי ילדים ספרדים אחרים, הרב עובדיה היה יותר מאדם, יותר ממנהיג, הוא היה תקווה, הוא היה גאווה, הוא היה חיים.

היינו מסתכלים עליו עם ברק בעיניים, עם לב רוטט, הוא היה המרטין לותר קינג שלנו, הוא נתן לנו תחושה שאנחנו שווים.

ביום של החתונה שלי קמתי מוקדם והלכתי להתפלל בכותל, וכשסיימתי הלכתי אליו לבקש ברכה. אני זוכר את עצמי רועד שם, זולגות לי עכשיו דמעות.

למעשה זולגות לי דמעות כל פעם שאני שמע אותו מדבר.

ביום שהוא נפטר, נסענו כל האחים לירושלים, ללוות אותו פעם אחת, כפי שהוא ליווה אותנו כל כך הרבה פעמים. ולא רק אנחנו היינו שם, כמיליון בני אדם מהארץ ומהעולם שחשו שהמנהיג שלהם נכבה, שמשהו מהם נלקח יחד איתו.

היום ב"ה הספרים שלו נלמדים בכל כולל הלכה שמכבד את עצמו, עשרות ישיבות ספרדיות מפארות את הארץ, מאות דיינים ורבנים ספרדים, אלפי תלמודי תורה ספרדים, אפילו" יתד נאמן" מצטט אותו במוספי תורה, ומביא רבנים ספרדים לראיונות.

שום דבר מזה לא היה קורה אילולי אדם אחד, עם חיוך מיוחד, ששם לעצמו למטרה להרים אותי ואת שכמוני והצליח.

אני מתגעגע

מרן הרב עובדיה יוסף, י"ב תשרי תרפ"א – ג' חשון תשע"ד
ת.נ.צ.ב.ה.

SEPHARDI CHIEF RABBI OVADIA YOSEF SPEAKING DURING THE DEDICATION CEREMONY OF THE "PORAT YOSEF" YESHIVA IN JERUSALEM. RIGHT P.M. YITZHAK RABIN.

מחשבה 1 על “המרטין לותר קינג שלנו”

  1. מרטין לותר קינג יצא נגד אפליה בחוק, בארץ לא היתה אפליה בחוק נגד ספרדים.
    מרטין לותר קינג היה ידוע כאדם חסר מוסר ומעצורים עם נשים… בושה להשוות את מרן אליו…
    מרטין לותר קינג רצה שהשחורים יקבלו זכויות כמו לבנים, הרב עובדיה המשיך להכריז על ההיבדלות הספרדית בהלכה ובמנהג…
    מרטין לותר קינג מסר את נפשו עבור אחיו השחורים,,, הרב עובדיה לא…
    מרטין לותר קינג היה צריך ללחום עבור השחורים שהיו בארץ ניכר כעבדים לשעבר, הספרדים היו דווקא על הגובה לאורך כמה מאות שנים ביישוב הישן בכל ערי הקודש. איכשהו זה הלך להם לאיבוד והם אבדו שליטה על הדור הצעיר ולא ידעו איך להקים מוסדות ולפתח את עצמם, והיו זקוקים בכל תחום לעזרת האשכנזים שהיו חדשים לעומתם בארץ ישראל. בושה להשוות את הרב עובדיה למרטין לותר, בזמן שמי שיצר את הרב עובדיה ונתן לו את הבמה כדמות שהוא נהפך להיות בשנותיו האחרוונת, היו למעשה האשכנזים…

    מוטב להבא לדייק ולא לתת כותרות מיותרות למאמרים שגויים

    עלו והצליחו

    וסתם כך, בכל מוסד תפילה אשכנזי יש למכביר סידורים עבור עדות המזרח שאוהבים להתפלל (משום מה) אצל האשכנזים, ואילו בבית כנסת או ישיבה ספרדיים אין ולו סידור אשכנזי אחד… באמת מעניין למה

    הגב

כתיבת תגובה

אולי יעניין אותך גם

"נָשָׂאֵי הַסְּפָּאם הִבְרִיאוּ וְשָׁבוּ למְחִילָה, אוֹמְרִים זֶה בְּגִימַטְרִיָּה זְמַן הַגְּאֻלָּה"

עוֹד יֵשְׁבוּ זְקֵנִים וּזְקֵנוֹת בִּרְחֹבוֹת יְרוּשָׁלִָם, בְּלִי מַסֵּכוֹת בְּלִי כְּפָפוֹת עַל הַיָּדַיִם. אַף אֶחָד לֹא יְבַצַּע לָהֶם אִכּוּן, לַמְרוֹת שֶׁדֶּפֶנְטְלִי הֵם בִּקְבוּצַת סִכּוּן • נחמו נחמו עמי – אסתי שושן

מִדּוֹת

אֵלּוּ מִדּוֹת שֶׁהַבְּרִיאָה נִדְרֶשֶׁת בָּהֶם • הוקרא באירוע קומזיץ משוררים

נְעִימַת אֱלוּל

שׁוּב הִיא כָּאן מְעוֹרֶרֶת מִתָּמִיד
לְלִיבי הֲיַשֵּׁן חוֹדֶרֶת, אֲצִילִית
אֶת נִשְׁמָתִי הַכְּמֵהָה חוֹבֶקֶת,
יְדִידוּתִית

הסגולה של הערוץ הראשון

מדוע התארחו זוג צ'עלמרס בערוץ הראשון, והיכן נולדה סגולת הזיווגים בעמוקה

לְמַעְלָה

כִּי הָאָדָם עֵץ הַשָּׂדֶה וְהַצָּמָא הַזֶּה לְמַיִם לֹא נוֹתֵן עוֹד מְנוּחָה

כן לא שחור לבן – פרק 11

יש כאלו שרושמים את השם שלהם בשביל לסמן טריטוריה. אבל יש את הארטיסטים, הציורים, המסרים. את הזעקה שלהם הם מעבירים לקיר • פרק נוסף בסיפורו של אומץ לחרדים

זמן שמחתינו

"רוכב ערבות" ממגיפה הושע – נא • עולו אושפיזין עילאין נא תהא ברכתכם שלימה

No data was found

אולי יעניין אותך גם

רוצים להיות מעודכנים?
הירשמו לניוזלטר שלנו